О. С. Пушкін. Зібрання творів в чотирьох томах > Том 4 > Вибрані статті

ВИБРАНІ СТАТТІ

 


ЗАПЕРЕЧЕННЯ НА СТАТТІ КЮХЕЛЬБЕКЕРА В «МНЕМОЗИНЕ»




Стаття «Про напрям нашої поезії» і «Розмова з п. Булгаріним», надруковані в «Мнемозине», стали основою всього, що сказано було проти романтичної літератури за останні два роки.
Статті ці написані людиною вченою і розумною. Правий чи неправий, він усюди подає навіть причини свого способу думок і докази своїх міркувань, справа досить незвичайна в нашій літературі.
Ніхто не став заперечувати йому, чи тому, що всі з ним погодилися, чи тому, що не хотіли зв'язатися з атлетом, очевидно сильним і досвідченим.
Незважаючи на те, багато міркувань його помилкові в усіх відношеннях. Він поділяє російську поезію на ліричну і епічну. До першої відносить твори старовинних поетів наших, до другої Жуковського і його послідовників.
Тепер припустімо, що поділ цей справедливий, і розгляньмо, яким чином критик визначає ступінь достоїнства цих двох родів.

«Ми даремно...», виписуємо цю думку, бо вона цілком згодна з нашою.
Що таке сила в поезії? сила у винаході, в порядку плану, чи в стилі?
Свобода? в стилі, в порядку,—але яка ж свобода в стилі Ломоносова і якого плану вимагати в урочистій оді?
Натхнення? є схильність душі до найживішого сприйняття вражень, отже до швидкого зрозуміння понять, що й сприяє поясненню їх.
Натхнення потрібне в поезії, як і в геометрії. Критик змішує натхнення з захватом.

Ні, зовсім ні: захват виключає спокій, необхідну умову прекрасного. Захват не передбачає сили розуму, що порядкує частинами в їх відношенні до цілого. Захват нетривалий, непостійний, отже неспроможний створити справжню велику довершеність (без якої немає ліричної поезії). Гомер незмірно вищий за Піндара; ода, не кажучи вже про елегію, стоїть на нижчих ступенях поем, трагедія, комедія, сатира—всі більше за неї вимагають творчості (fantaisie) уявлення — геніального знання природи.
Але плану нема в оді й не може бути; єдиний план «Пекла» є вже плід високого генія. Який план в Олімпійських одах Піндара, який план у «Водоспаді», найкращому творі Державіна?
Ода виключає постійну працю, без якої нема істинно великого.

Захват є напружений стан єдиної уяви. Натхнення може бути й без захвату, а захват без натхнення не існує.

 

 


 

Бібліотека ім. О. С. Пушкіна (м. Київ).
Про О.С. Пушкіна