08-10 жовтня 2013 р. в Національній бібліотеці України ім. В. І. Вернадського пройшла Міжнародна наукова конференція "Адаптація завдань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів". У проведеному в рамках конференції семінарі "Бібліометрія та бібліотека: світовий досвід, українська перспектива" взяли участь представники ЦБС Оболонського району м. Києва. З доповіддю на тему "Облік статистичних показників бібліотечного web-сайту" на семінарі виступив головний інженер ЦБС Оболонського району Олег Анатолійович Білостоцький. Короткі тези представленої доповіді подані нижче.

Web-сайт ЦБС Оболонського району м. Києва існує вже 7 років (сайт було розміщено в мережі Інтернет в жовтні 2006 року); станом на жовтень 2013 року на сайті розміщено 20 682 файлів, загальним обсягом 3,3 Гб, середня кількість відвідувачів - 1000 чоловік на добу, Яндекс ТИЦ - 325, Googl PR - 5.

За структорою сайт являє собою портал - у кожної з 11 бібліотек на сайті є свій розділ зі своїм унікальним (але зробленим в єдиному корпоративному стилі) дизайном, власними матеріалами і власним графіком оновлення. Команда, що займається безпосереднім наповненням сайту (створення html-сторінок, обробка графічних файлів, завантаження матеріалів на сервер) невелика - п'ять осіб, але до інформаційного наповнення сайту докладають зусиль усі бібліотечні працівники системи; бібліотекарі, які безпосредньо працюють з читачами, аналізують їхні запити, інтереси і відповідно до цього подають ідеї щодо інформаційного наповнення ресурсу, пишуть авторьскі статті, проводять заходи й пишуть звіти по них тощо.

Основним інструментом аналізу безпосередньо статистичних показників web-сайту є спеціалізоване програмне забезпечення "лічильник" LiveInternet. Значок лічильнику знаходиться на кожній сторінці (зазвичай в нижньому правому куті) і відображає основні показники відвідуваності сайту (рис. 1).

Рис. 1. Легенда позначень лічильника LiveInternet

При натисканні на лічильник відкривається web-сторінка з розширеною статистикою, де, зокрема, можна дізнатися кількість переглядів для кожної сторінки за певний момент часу (день, тиждень, місяць). Така статистика дозволяє виявити найбільш та найменш популярні web-сторінки. При цьому кожна зі сторінок з певною долею умовності може бути віднесена до певної тематичної групи. Наприклад сторінка "Осінні свята" - до групи "Культурологія", біографія Панаса Мирного - "Літературознавство" і т.п.; сторінки "Анна Ахматова - Стихи" та "Хіба ревуть воли як ясла повні" - належать до групи "Повні тексти", при цьому кількість відвідувань для групи визначається як сума відвідувань кожної зі сторінок групи (рис. 2).

Рис. 2. Приклад розподілу web-сторінок за тематичними групами

Вказаний розподіл дозволяє виявити найбільш популярні групи матеріалів і, отже, зробити висновок про ефективність прийнятих рішень щодо інформаційного наповнення ресурсу і запланувати ефективні оновлення на майбутнє. Згідно з проведеним аналізом найбільшою популярністю за дев'ять місяців 2013 року користувалися сторінки з культурології (насамперед це авторські статті про свята календарного циклу - осінні, зимові, весняні, літні свята), повні тексти (зібрання творів О. С. Пушкіна, Анни Ахматової, Панаса Мирного), індекси (головна сторінка сайту, головна сторінка дитячих бібліотек, головні сторінки кожної конкретної бібліотеки), далі йде група "Літературознавство" (авторські статті про життя та творчість поетів і письменників) і так звані "Корисні поради" (наприклад, "Як користуватись каталогом", "Якщо дитина не любить читати..." тощо - рис. 3.

Рис. 3. Найбільш популярні матеріали по групах (за дев'ять місяців 2013 року)

Продовжуючи аналіз обліку статистичних показників бібліотечного web-сайту можна помітити, що відвідуваність сторінок неоднакова на протязі року. Наприклад, статті з літературознавства користуються популярністю у вересні, лютому і квітні, тобто - на початку навчального року, а також в місяці, коли в багатьох вищих навчальних закладах даються теми на курсові й інші студентські роботи (рис. 4).

. Рис. 4. Підвищення відвідуваності сторінок категорії "Літературознавство"
у вересні, лютому і квітні 2013 р.

Статті з категорії "Корисні поради" користуються усталеною популярністю на протязі року за виключенням літніх місяців (рис. 5).

Рис. 5. Відвідуваність сторінок категорії "Корисні поради" (січень - вересень 2013 р.)

Аналіз сумарних показників відвідуваності дає змогу визначити популярність вже розміщених матеріалів, сформувати оптимальну стратегію поповнення інформаційних ресурсів і навіть приблизно визначити склад цільової аудиторії користувачів (наприклад, категорія "Літературознавство" явно користуюється популярністю у студентів, які розпочинають навчання у вересні і готують на протязі року студентські роботи). Але простий підрахунок сумарних значень не дає змогу з'ясувати - чи є сам трафік на сайт цільовим. Припустимо, сторінка "Осінні свята" за вересень зібрала 4 421 переглядів, але залишається питання - чи дійсно користувачі, які потрапили на цю сторінку шукали подібну культурологічну інформацію, чи вони потрапили туди випадково внаслідок недосконалих алгоритмів пошукових систем. Для того, щоб зробити певні висновки щодо долі цільового трафіку можна використовувати кореляційний аналіз. При цьому в якості рядів, кореляція для яких має бути визначена використовується кількість переглядів сторінок певної групи та кількість запитів щодо відповідної теми. Наприклад, група "Повні тексти", можливі запити у пошуковій системі: "пушкин", "твори пушкіна", "произведения пушкина", "сказка о царе салтане" і т.п. Якщо при зростанні кількості таких запитів - зростає й кількість переглядів відповідних сторінок з творами Пушкіна - має місце позитивна кореляція і можна зробити висновок про високу долю цільового трафіку. Найбільшу кореляцію дають ряди "Повні тексти" / "Запити на повні тексти" - рис. 6.

Рис. 6. Результати кореляційного аналізу по рядах: Перегляди / Запити

В цілому, можна сказати, що аналіз обліку статистичних показників дозволяє визначити теми, які користуються найбільшою популярністю серед відвідувачів бібліотечного сайту, це: культурологія (народознавство, фольклор); повні тексти (в межах, що не порушують авторське право); авторські статті бібліотечних працівників, умовно об'єднані під поняттям "корисні поради". Завдяки аналізу та подальшому плануванню наповнення сайту, стало можливим істотне підвищення відвідуваності ресурсу, яка має коливання на протязі року, але в цілому має усталену тенденцію до подальшого зростання (рис. 7).

Рис. 7. Динаміка відвідуваності сайту ЦБС Оболонсього району (2006 - 2013)

 

 

 

Повний список статей